СПОРТИВНІ ІГРИ ЯК
СКЛАДОВА ЧАСТИНА ВИВЧЕННЯ
МАТЕМАТИКИ
О.А. Безугла
м. Ясинувата ЗОШ № 6
Все наше життя - це нескінченний рух. Ми
робимо перші кроки в дитинстві, спостерігаємо за течією життя, приймаємо миттєві
рішення, намагаємось досягти своєї мети. І стає це можливим лише завдяки силі
волі людини, яка прагне досягти успіху. Колись древні греки визначили цю ідею –
гармонії тіла, розуму та духу, та започаткували Олімпійські ігри. Переможців
увінчували оливковими вінками, вручали медалі, герої спортивних змагань ставали
відомими й шанованими людьми. Серед олімпійських переможців було чи мало відомих
поетів, музикантів, філософів та математиків. Весь світ пов’язує ім’я Піфагора
з математичними відкриттями, але не всі знають, що цей видатний науковець
приймав участь у спортивних змаганнях.
Розповідая про такі факти своїм учням,
намагаюся зацікавити їх математикою. На мій погляд, саме ця наука виховує
людину з логічним мисленням та сильну духом. З цього приводу в нас відбулась
розмова, під час якої прийшли до висновку, що математика – це той же спорт, але
спорт для розуму. В ній також є важливим чіткість дій, стрімке розв’язання
завдань та результативність, гідна олімпійців. Деякі з учнів розповіли про своє
захоплення різними видами спорту. Вони зауважили, що їхні спортивні заняття не
тільки не заважають їм вчитися, але й допомагають їм виявляти наполегливість у
розв’язанні складних математичних завдань. Їхні успіхи з математики
підтверджено участю у конкурсах „Кенгуру”, „Золотий ключик” та „Колосок”. З того
часу склалася традиція проводити кожного року математичні змагання на
„спортивному майданчику”. Вперше це відбулося у 5 класі, цей захід отримав
назву „Математичне багатоборство”. Учні самостійно обирали види спорту, які
асоціювались у них з певними математичними діями. Таким чином відбулися
змагання з перетягування канату. Кількість учасників конкурсу залежала від
кількості правильних відповідей під час рішення математичних прикладів. У 6-ому
класі це вже був „Математичний хокей”, до складу хокейних команд увійшли
найкращі математики класу. Найскладнішим та найцікавішим конкурсом цих змагань
став конкурс, пов’язаний з умінням розв’язувати задачі-„шайби”. Команди
поетапно знаходили відповідь на завдання та кожен раз передавали пас іншій
команді. Гравцям, які невірно знаходили рішення, колегія судів нараховувала штрафний.
Ці нетрадиційні форми занять з математики
так захопили моїх учнів, що на наступний рік, коли вони подорослішали та стали
учнями вже 7-го класу, їм вдалося зібрати цілий „Математичний стадіон”. Учні,
вчителі, батьки по-справжньому уболівали за свою команду, в душі кожного з них на
цю мить оселився спортивний азарт. Вони
стали свідками змагань з легкої атлетики. Там був й „Біг з перешкодами”, коли
кілька учасників від кожної команди починають одночасно бігти по своїй доріжці
на певну дистанцію. На їх шляху є перешкоди – картки з рівняннями. Тільки
розв’язавши письмово рівняння, учень мав право продовжувати біг.
Усвідомлюючи, що серед моїх учнів є багато
дітей, що захоплюються футболом, грають у футбольній команді, є палкими
прихильниками донецької футбольної команди „Шахтар”, у мене виникла ідея провести
математичний Чемпіонат з футболу серед учнів 8-х класів. Футбольно-математичний
матч почався з привітання команд і знайомства з арбітрами. У жеребкуванні на
початку матчу прийняли участь капітани команд, які по черзі відповідали на
запитання вікторини. Неправильна відповідь не давала змоги командам першими
вдарити по м’ячу. Обмірковуючи цю подію, я намагалася максимально наблизити ситуацію
навчання до реалій життя, щоб мої вихованці відчули себе справжніми футболістами.
Під час матчу вони зіткнулися з такими труднощами, як вимірювання довжини
траєкторії польоту м’яча, встановлення кута його падіння, обчислювання
периметру площі поля.
З великим зацікавленням восьмикласники
розв’язали задачу: «Футболіст підкидуючи м’яч ногою, надав йому початкову
швидкість 20 м/с. Чи полетить м’яч вище берези, висота якої 15 м? Чи полетить він вище
дома, висота якого 22 м?
(Застосуй формулу з фізики h = vt - 5t²)».
Знайомство з поняттям „симетрія” сприяло
розвитку просторових уявлень учнів. Визначивши середню лінію як ось симетрії,
учні вимушені були розташувати ворота, лінію напівзахисту та місце знаходження
гравців. Вони грали в футбол з таким задоволенням й захопленням, як і
вирішували складні математичні завдання.
На перший погляд, здається що така форма
заохочування дітей до математики розрахована тільки на молодших та середніх
школярів, навпаки, з великим задоволенням і небайдужістю наші
одинадцятикласники зайнялись розв’язанням світової проблеми напередодні
футбольного чемпіонату «Євро-2012». Яким повинен бути футбольний м’яч на цих
змаганнях. Виявляється, звичайні м’ячі, які з’явились ще і 1970 році, можна
достатньо довго та захоплююче модіфіцировать.
І справа тут зовсім не в поліпшенні матеріалів або використанні нових сучасних
технологій, а у польоті математичної фантазії.
Згідно доволі старим правилам, поверхня
звичайного спортивного м’яча складається з 32 кусків, які мають форму
правильних опуклих фігур: 12 п’ятикутників та 20 шестикутників, розміщених
поруч так, щоб вони утворювали закриту просторову фігуру, яка нагадує сферу. Це
так би мовити, спортивне визначення футбольного м’яча. А тепер з’ясувалось, що
в порядок цієї строгої послідовності можна вносити різноманітні зміни. І від
кого б ви думали це виходить? Ні за що не здогадаєтесь, від людей,
обожнюючих точні визначення, тобто від
математиків. Наші старшокласники знайшли багато матеріалу, в якому досить відомі
сучасні математики розповідають про свої математичні експерименти.
Я впевнена: „Найдорожче, що є у кожного народу – це його діти. І від
того, наскільки вони будуть здорові, розвинуті, цілеспрямовані та успішні,
залежить майбутнє нації”. Втіленням цієї провідної ідеї стали
математично-спортивні заходи, під час яких я, як вчитель, прагну не тільки
прищеплювати вихованцям математичні навички та вміння, але й допомагаю їм
обрати здоровий спосіб життя.
|